Nemzeti
Tehetséggondozó
Nonprofit Kft.

Holisztikus látásmód egy médiaképzésen

Operatőr, vágó, újságíró és tartalomgyártó. Avar Gergely fiatalon, tudatosan, lépésről lépésre építette fel tevékenységét. Sopronból indult, az NTGN videós újságírás szakirányú képzésének végzett hallgatójaként pedig a Kisalföldnél helyezkedett el. Ma már tudja: a gyorsaság, a vizualitás és a történetmesélés kéz a kézben jár a modern médiában. Miért tartja az NTGN-t a tehetséggondozás igazi műhelyének? Gergely többek közt ezt is elmeséli.

Mióta szippantott be a média világa?

  • Már a középiskolai televízióban operatőr-vágóként és az iskola rádiójában szerkesztő-műsorvezetőként tevékenykedtem. A mozgóképalkotás és a videós tartalomgyártás tetszett a legjobban. Nyaranta a Sopron Televíziónál televíziós operatőri feladatokat láttam el. Időnként saját kisfilmeket is készítettem gyakorlásként, ezek közül többet be is neveztem filmpályázatokra és filmfesztiválokra tanulási szándékkal.

Mi jut eszedbe az NTGN-ről először?

  • A tehetséggondozás szó. Az utolsó egyetemi évemben ismerős ajánlására döntöttem el, hogy szeretném elvégezni az NTGN egy éves videós újságírás képzését, megcélozva ezzel a közösségi platformokon megjelenő fiatalos trendek és vizuális elemek irányát.

Mi a leghasznosabb tudás, amit az NTGN-ben tanultál?

  • A különböző kamerák, fényképezőgépek és a shortform videók készítéséhez szükséges technikai eszközök megismerése, valamint a kamera előtti szereplés és a kérdezési technika fejlesztése. Külön kiemelném azokat a feladatokat, ahol az volt a cél, hogy tapasztaljuk meg, milyen ,,munkahelyi környezetben” videós újságírónak lenni. Itt a gyorsaság és az időmenedzsment volt a legfontosabb szempont.

Melyek voltak a legemlékezetesebb terepgyakorlatok?

  • Például a 2024-es ,,Tour de Hongrie” kerékpárverseny éles forgatása, vagy a két nagyobb budapesti árvíz alatti lezárások és az ezzel járó katasztrófaturizmus felderítése. De élő sportközvetítésre is elvitték a csoportunkat, ahol megismerhettük a sportközvetítéseket rögzítő nagy kamerák használatát, a közvetítőkocsi működését, majd élőben megnézhettük az aznapi mérkőzést.

Mivel lepett meg téged leginkább a képzés, amiről nem gondoltad, hogy a része lesz?

  • Azzal a ,,holisztikus” látásmóddal, amit kaptam. Több olyan tantárgyam volt, amelyek alapvetően másik szakirányokra (például: televíziós, online újságírás, operatőr, vágó képzések) jellemzőek, ugyanakkor részei a videós újságírásnak is. A hangsúly viszont a hagyományos formátumú (16:9-es képarányú) és a shortform videók világán volt.

Mi volt a legmegpróbáltatóbb feladat, amit meg kellett oldanod eddig újságíróként?

  • Idén a SopronFesten kellett több napot eltöltenem éjszakába nyúlóan. Több helyszín és esemény egymás után interjúkat, fotókat, videókat kellett egyből leadni. Az állandó rohangálást nehéznek éreztem. A korábbi filmeket mindig a saját tempómban, precízen, alaposan átnézve készítettem. A mai trendekhez a legegyszerűbb módon alkalmazkodni az a folyamat, amit meg kellett tanulnom. Ugyanakkor nagyon emlékezetes maradt az a pár nap, megérte ott lenni.

Milyen volt az első napod gyakornokként, hogy emlékszel vissza?

  • Szakmai gyakorlatomat a Buda (Hegyvidék) Televíziónál töltöttem. Már első nap ,,bedobtak a mélyvízbe”: forgattam, vágtam híradós és magazin műsoros anyagokat is.

Mi volt eddigi újságírói pályafutásod legmaradandóbb interjúja, riportja, projektje?

  • Több olyan kisfilmem, podcastom, online cikkem is született az elmúlt években, amelyekre nagyon büszke vagyok. Az egyetemi diplomafilmemmel több filmfesztiválra is neveztem. A Károli Egyetem online rádiójában, a kultX-n 2023-ban egy évig saját podcast műsorom volt, amiben híres, vagy érdekes emberek történetét mutattam be. Például Csorba Lóránt, művésznevén Lóci, a Lóci játszik zenekar frontembere, vagy Pelsőczy László, az ,,István, a király” című eredeti rockopera és film főszereplője is járt nálunk. A Kisalföldnél pedig ismert, soproni emberekkel és fiatal tehetségekkel készítettem portréinterjúkat.

Az, hogy manapság „képernyőre” is kell kerülni, ha igazán el akarod érni a közönséget, mennyire jelent diszkomfortot? 

  • Gimnazistaként évekig színtársulati növendék voltam, így nem idegen a nyilvánosság előtti szereplés számomra. Nagyon szeretek szerepelni, és erősségem, hogy jól ki tudom magam fejezni szóban. Ugyanakkor az ilyen helyzetekben és az NTGN-s gyakorlatok alatt azt vettem észre, hogy akkor tudok igazán önmagam lenni kamera előtt, ha előtte alaposan felkészülök. Ezek összessége pedig szabadságot ad számomra!

-Milány Kincső-

Legfrissebb híreink

Terepgyakorlat a múlt és a jövő határán

A pénteki napsütéses délelőtt a Városligetben találta az NTGN-es csoportot. Egyrészt az erdélyi alapozó újságírókból lett kreatívírók zárófoglalkozásaként. Másrészt a VJ szakosok, azaz a videós újságírók külsős kalandja alkalmából. A Budapest egyik legzöldebb részébe található Néprajzi Múzeum és a Liget

Tovább olvasom »

 ⚠️ Figyelem⚠️ Pótfelvételi időszak ⚠️

Videózás vagy vágás? Tévézés vagy podcastkészítés? Újságírás vagy online tartalomgyártás? Rendezés vagy operatőrködés? Ha érdekel a média bármely területe, jelentkezz szakirányú képzéseink valamelyikére! Szerencsések, akik felismerik azokat a lehetőségeket, amelyek megváltoztathatják az egész életüket. A média iránt érdeklődők számára ilyen

Tovább olvasom »