A gerely el van vetve - portréinterjú Szilágyi Réka olimpikonnal

Az NTGN médiaképzés debreceni alkotótáborának egyik forgatási programja mentőötletként született, mivel az eredetileg leszervezett interjúalany az utolsó este mondta le a forgatást. Így utunk Nyíregyházára vezet az Atlétikai Centrumba, ahol olimpikon gerelyhajítónk, Szilágyi Réka készül. Az eredmény a nehézségek ellenére egészen zseniális.

Mészáros Nóri tévés szerkesztőnk, a mai nap felelőse nem bánja a hirtelen jött témaváltást, mivel a sport mindig is közel állt a szívéhez.

 

Az interjú előkészületei

A szerkesztő már kora reggel munkában: mind az interjúalany élete, mind forgatókönyv a kisujjában van hamar. Nóritól megtudom, hogy a megfelelő forgatási téma kiválasztása kulcsfontosságú.

- Olyan témát szeretek megismertetni szélesebb közönséggel, amely engem nagyon megfog. Amiről azt gondolom, hogy másnak is érdekes lehet. Különben nem tudok releváns kérdéseket feltenni és a végeredmény is gyenge lesz. Ha engem, a kérdezőt nem érdekel, akivel beszélgetek, akkor téged, mint nézőt sosem fog érdekelni. Nem jön át a varázs – fejtegeti Nóri készülődés közben.

 

Milyen problémák merülhetnek fel?

Külön képesség kell a jó kérdésfeltevéshez.

- Rövidnek, frappánsnak kell lennie, mert különben estélytelen, hogy az alany jó választ adjon. És ilyen kérdést csak akkor tudsz feltenni, ha érdekel a téma – csatol vissza Nóri a témaválasztás fontosságára.

Alapvetően azt tanítják a tévés képzésen, hogy előre nem szerencsés kérdéseket írni, mert akkor nem tud reflektálni a kérdező az új, érdekes irányok felé. Viszont Nóri „vészkérdések” nélkül nem indul el. Ezek arra jók, ha nem mond az alany magától izgalmas dolgokat, van hova nyúlni.

A pakolás is kihívásokkal teli. Az adott fogatási helyszínhez igazodni kell, bár van egy alapnak mondható felszerelés. Két kameraállás elengedhetetlen, hogy izgalmas legyen a képi világ. Jó, ha chipi és kézi mikrofon is van a „zsákban”. A világításra is mindig gondolni kell a beltéri, jellemzően gyenge fények miatt. Kültéren pedig a derítőlap a stáb jóbartája.

A megfelelő felkészülés után jön a megvalósítás: sok telefonálás, időpontegyeztetés és a forgatási engedély beszerzése után indulhat a móka.

Egy négy perces videóhoz nagyságrendileg négy óra forgatás szükséges, a munka legnehezebb része talán a vágóképek felvétele, összeállítása – tudom meg Nóritól

 

Ami elméletben megvan, működik a gyakorlatban is?

Nóri nagyon profin vezényli a napot, már a kisbuszban felvázolja a napi feladatokat, elképzeléseit, kéréseit. Így a helyszínen azonnal tudja mindenki a dolgát. Közben szakszavak röpködnek mindenhonnan.

- Onnantól te nem vagy hasznos, csak maga a telefonod? – szögezi a kérdést a technikus Nórihoz a mobilos kérdésfeltevős ötlete kapcsán, amelynek részletei később kristályosodnak ki előttem.

Ahogy megérkezünk a forgatás helyszínére, máris megtréfál minket a fizika. Sapi technikusunk egy drónnal száll fel, amelynek irányítóközpontja egyszer csak elkezd vészjóslóan villogni: elveszett a jel. Tíz szempár az eget kémleli, drón sehol. A kisebb pánik után Sapit szerencsére felengedik az atlétikai központ tetejére, így tíz perc múlva büszkén hozza a kezében zsákmányát, a tetőn elcsípett drónt.

Közben interjúalanyunk is begurul a parkolóba, akiben nagyon kedves, közvetlen embert ismerünk meg.

Az atlétikai központban dolgozók és sportolók szintén nyitottan állnak a stábhoz, senki nem kifogásolja a hatalmas sürgés-forgást a futópálya-csíkok közepén. Itt indul a forgatás egy beszélgetéssel.

- Jöjjünk lejjebb Kelvinben, mert mesterséges a fény. Ne legyünk túl sárgák – dörren Frankó Peti tanácsa. És már kattognak is a led fények és a kamera állító gombjai. Minden NTGN-es tudja, mikor, hova nyúljon.

Az interjúalany rutinosan válaszolgat, közben a kamerákon futnak a felvétel másodpercei, gimbal-ok forognak a kezekben.

 

Szereted az embereket?

Nagyon fontos skillje a forgatásnak, hogy a tévések jól tudják kezelni az embereket.

- Azonnal el kell kezdeni velük beszélgetni, hogy szimpatikus legyél nekik, lelazuljanak, megnyíljanak. Meg kell találni a közös nevezőt, kicsit terelni őket, hogy mondjanak érdekes dolgokat – tudom meg Nóritól a kulisszatitkokat.

A hosszabb interjú után következnek az azonnali kérdések és válaszok percei. Nóri a mobilján mutatja a kérdéseket olimpikonunknak, ő pedig rögtön válaszol. Ennek látványos felvétele komolyabb kihívásnak számít, mégis azonnal megtalálják rá a megoldást a profi operatőrök.

A rutinos stábnak az edzőt is sikerül megszólaltatni.

Természetesen a mai napon sem maradhatnak el az oly fontos vágóképek, amelyek leginkább Szilágyi Réka edzése közben készülnek.

- Jobbról, balról, alulról, felülről, mindenhonnan kérek szépen képeket – vázolja elképzeléseit Nóri az operatőröknek.

Az edzés vége felé még a konditerembe is bekísérhetjük interjúalanyunkat. Alig csapja meg az orromat az edzőterem összetéveszthetetlen szagvilága, máris indulnak a felvételek a törzs- és lábemelésről, hasprésről.

- Hol a gimbal?

Hallom gyakran a kérdést. Hamar felismerem, enélkül nehéz a tévés élet.

Este elégedetten, képpel, hasznos hanggal, információkkal megtöltött memóriakártyákkal és fejekkel indulunk haza. Vacsora után pedig áll is neki a vágó és a szerkesztő a végleges anyag összeállításának. Ma sem keltünk fel hiába.

Tamási Éva írása