Reptér, lobog a szélben a kreatív diák

Irány a debreceni reptér! Már a pakolásról kreatív felvételeket és beharangozókat készíteni a nap első feladata. Egy reptérre ráadásul külön forgatási engedély szükséges és meghatározott számú stábtag tud csak belépni. Így ezen a napon ismét párhuzamos síkon dolgozik a csapat.

"Nézd meg, mennyi ember és felszerelés kell ahhoz, hogy egy stáb hiánytalanul forgathasson!”  – hangzik a szerkesztő-riporter, Zoli összekötő felkonferálása. Pakolnak a technikusok, ürülnek a furgonok. A műsorvezetőnek, Nórinak egy sor akadályt kell elhárítania, és egy adag ember feladatát összehangolnia, míg a reptéri beléptetésig eljut. A neheze pedig még csak ezután jön. Forgatási engedély beszerzése az irányítótoronyba történő belépéshez – ez azonban a reptér további területeihez nem ad jogosultságot a csapatnak. Az érkezés időpontját, hogy kivel szeretne beszélni, miről fog szólni az anyag, hova fog kikerülni, és hogy hány emberrel érkezik a forgatás napján,

mind mind előre le kell egyeztetni a sajtóreferenssel. Mindenki nevét pontosan leadva, személyi igazolvány számmal együtt.

Egy koncert, egy színház, vagy a kereskedelmi szereplők esetén erre minden alkalommal ügyelni kell. A köztéri, például egy karácsonyi vásárral kapcsolatos munkafolyamatokat azonban ez nem érinti.

“Végül nem annyian, és nem akkorra érkeztünk. Szerencse, hogy ilyen jófejek és toleránsak velünk.

– Nóri nagyon ad a pontosságra, a különösen sok embert mozgató haditerv azonban nem mindig alakul a számítások szerint.

Túl sok fény, repülőgép sehol

A képi anyagok felvétele során hideg és meleg is éri a csapatot. Az interjúalanyok által kalitkának titulált toronyba ugyanis minden irányból betűz a nap, így a nyilatkozó arcok árnyékba burkolóznak. Ez mutatja, hogy a túl sok fény sem feltétlenül jó. Az ilyen esetek miatt szükséges egy lámpát mindig kéznél tartani. Láthatóvá válnak a monitorok adatai, gyönyörű az időjárás, ám konkrét gép leszállása miatt bizony másnap kell visszatérni. A képzavar elkerülése miatt ugyanis a sötétben leszálló gép alakja nem kielégítő egy nappali interjú mellé.

Drónfelvételekkel kiegészíteni a látványt pedig egy reptér esetében értelemszerűen tilos, sőt az engedély nélküli forgatás bűncselekménynek számít.

S bár a reptér más területeire nem sikerül bejutni, ha biztonsági kocsira van szükség egy vágókép erejéig, vagy integető pilótákra a repülőgép orrából, a jelenlévők készségesen teljesítik a kérést.

Állandó kreatív előkészületek és bonyodalmak

Egy szerkesztő rengeteget olvas a témáról, az adott interjúalanyról, tehát specifikusan az interjú fajtájához mérten mindig felkészül. Ez esetben Nórinak a légi tájékoztató toronyban két pilótát is sikerül elcsípnie. Egyikük a szakmát bontja ki jobban, másikuk a személyes élményekre fekteti a hangsúlyt. “Intelligens és vendégszerető beszélgetőpartnerek, akik beszédesek. Lesz miből válogatni.” – Nóri elégedetten nyugtázza a napot. Annak ellenére, hogy a késést követően a biztonsági beléptetés komoly átvilágítással zajlik, a mikrofonok használata pedig megoldhatatlannak tűnő nehézségbe ütközik.

Az összes frekvencia foglalt, rengeteg az antenna, még a Bluetooth se működik.

Vajon mi egy ilyen helyzetben a megoldás? “Hát akkor visszamegyünk az időben. Elő a vezetékes mikrofonnal.”

A nap másik felében a sportközpont felé haladunk, ahol újabb reklámspotokat veszünk fel. Immáron két szerkesztő kreatív forgatókönyve kel életre. Forog a kamera, követi a futópálya vonalait. Sétál a két műsorvezető, Laura és Zoli.

Párbeszéd jellegű spotokat vesznek fel a hétvége interjús anyagaihoz összekötésként. Mindezt – mint minden egyéb mozzanatot – online újságíróként a lehető leginkább próbáljuk dokumentálni, mind (mozgó)képileg, mind szavakba öntve. Cigánykerekezik Marcsi, a rendezőasszisztens, Laura pedig a következőt fújja: “Ha te is szereted elkapni a pillanatot, gyere hozzánk operatőr képzésünkre!” Látványos jelenet kerekedik az őszi falevelek szegélyezte utunkon, aminek végén egy mászófal is a videós anyag díszletévé válik. Laura a színházi díszlet után ezúttal másodmagával hódítja meg a magaslatokat.

A kreativitásnak semmi sem szab gátat

“– Zoli, mit csinálunk itt fent? – Egy videós újságírónak egy személyben kell lennie operatőrnek, szerkesztőnek és vágónak is. Próbáld ki te is, milyen egy egyszemélyes stábként dolgozni!” Alulról schwenkelés, kamera a kamerában. A lehető legszélesebb skálájú jelenetek megformálásának lehetünk tanúi. A járókelő nagypapa eközben az unokájának így nyugtázza a látottakat:

“Gyere ide Csillagom, most a nagyok tornáznak.”

A délutáni órákban drónos forgatásra helyszín kerestetik. A madártávlatból teljesített feladat azonban többszörösen akadályba ütközik. Egy drónt ugyanis sokszor szoftveresen letiltanak, hogy adott területen ne lehessen vele forgatni.Újabb információmorzsával bővülünk. Ezek szintén olyan kulisszatitkok, melyeken egy alkotótábor nélkül talán el sem gondolnánk. Borítékolható, hogy a hosszú hétvége során felmért akadályokat legközelebb egyszerűbben gyűrjük majd le mindannyian.