Mindenki táncol és mindenki sztár az NTGN-nél!

Valakinek alkotótábor jut, van akinek egy-egy tévéstúdió-bejárás. A 2022 novemberi televíziós újságírás csapata ezúttal a Nemzeti Filmintézetnél találkozott, hogy két stúdiót is bevegyenek gyártásszervezői szemszögből.

 

Persze az élményhez hozzátartozott Krausz Gábor és Radics Gigi táncos performansza, és a szemünk láttára megelevenedő Pavarotti libabőrt okozó fellépése is. Nem hagyva azonban magunkat a kulisszák mögött teljesen elvarázsolni leginkább Frankó Peti szavait ittuk a nézőtéren, a vezérlőben, a függöny és a színpad mögött egyaránt.

 

Gyártásvezető, te mindenre gondolsz!

Tudtad, hogy 12 órás műszakokban, több mint 200 ember dolgozik azon, hogy amit hétvégente főműsoridőben elénk tárnak, az hibátlan legyen? A ledfal pillanatok alatt a képzeletet felülmúló díszletben pompázik. 14 kameraállásnál tüsténkednek a szakik, néhányukhoz pár percre oda is álltunk a sötétség leple alatt. Alig pár napjuk van rá, hogy korrigálják az összes fényt, és képet. Hogy minden mozgó lélek tizedmásodpercre pontosan tudja, hányat léphet előre-hátra-oldalra. Hogy az egyik kamerás a másik felvételébe még véletlenül se trappoljon bele. Hiszen a fix kamerapozíciók és robotfejgépek mellett emberi kéz által, a táncosokkal együtt mozgó kameramanek is futkosnak. Az összes kulcsfeladat pöccre kiosztva: a sminkes, a fodrász, a kellékes, a koreográfus, mindenki keze munkája és észjárása összeáll egy nagy komoly gyártási ütemtervvé, amibe már nem csúszhat hiba.

 

A szervezés már 2-3 héttel adás előtt elkezdődik.

A kreatív csapat gondolkodik, ötletel, előbb papírra veti a terveket. Ezután magát a komplett adásfelvételt már egy leprogramozott szoftver irányítja – az emberi munka eredménye által leképezve azt, annak legtökéletesebb mivoltában.

 

A hétvégi élő show három fő felvonásából a péntekin vehettünk részt a csapattal:

     Száraz szerda, amikor munkafénynél, egyetlenegy totál plán felvétel rögzítésével próbálják el a produkciót.

     Csendes csütörtök, amikor a vezető operatőr megkapja a felvételt, és eldönti, mikor melyik kamera vegye majd az egyes jeleneteket. Timecode-okkal ellátva, stílusosan váltogatva megtervezi, kitalálja a látószögeket. Felel a képekért, irányítja a világosító csapatot, és korrigálja a plánokat.

     Pénteken parádés a próba: 1-1 óra gyakorlás celebenként, amiből szombat este a Dancing with the Stars műsora 2,5-3 perceket prezentál majd a nézőközönségnek. A vezérlőben schnittről schnittre nézik, mit változtassanak, ha például a becsillanó fény szétveri a képet, vagy ha egy árnyéknak túl nagy a szórása. Ahogy pörög az idővonal, akárcsak egy rally versenyen a mitfahrer, úgy a technikai rendező is két lépéssel mindenki előtt járva vezényel. A schnittlista alapján a zenei ütemet és a dal szövegét is számításba veszi – eszerint lövi be a kamerasorrendet. Finomhangolás, így nevezik ezt!

 

Mennyi elektromos energia kell mindehhez… A gépek hűtéséhez, a leoldásveszély elkerüléséhez, és hogy a sminkesnek se kelljen percenként arcokat púdereznie.

A TV2 televíziós műsorgyártása a speciális bérleményeket sem veti meg. Már-már filmes technológia léptékével termelnek, ilyenek a repülő kamerák, vagy a drónok. S mint megtudtuk, két hangmérnök is szükségeltetik: egy a tévé adáshoz, egy a közönség maradéktalan szórakoztatásához. Sőt, ahogy elnéztük, még a konfetti söprésre is külön ember áll rendelkezésre - többen a csapatunkból szívesen cseréltek volna legalább velük.

Rendőrségi átvilágítás? Bizony, ez is rendszeres. Nehogy a konkurens csatorna egy bombariadóval tegyen keresztbe.

S végül a túlórapénz sem tréfa! A gyártásszervezés egyik legnagyobb mumusa, hogy a tucatnyi feladat ne csússzon ki a tervezett időtartamból. Ennek elkerülése végett például az autóbérléssel kapcsolatban is úgy mérlegnek, hogy inkább plusz egy óra bérlési költség, mint hogy várni kelljen egy-egy elemre – s vészesen zakatoljon üresjáratban is az emberek órabére.

 

Showtime – az igény határtalan!

Ha eljő a hétvége… Hihetetlen, de 30-40 ezer forintos jegyárakon értékesítik a közönségjegyeket a zenés-táncos akcióra. Ezek alapján kijelenthetjük: a fizetett tapsoló statiszták – és a családtagok, azaz a “slepp” ideje a nézőtéren lejárt!

 

A műsorvezetők és a zsűri is csak ezen a napon kerülnek fókuszba. Megszólalások, interjúk, riportok és reklámok mind-mind betervezve, a kommentárok kiszámíthatatlansága azonban a jövő zenéje. Adásnapon már minden - jó esetben - az elpróbáltak szerint zajlik. Nincs mód a koreográfia változtatására, ekkor már nincsenek bakik.

 

Play-gomb benyom, a szoftver dolgozik, az emberi munka után ők mindannyian a gépet felügyelik – s végül jöhetnek a tűzi- és fényjátékok, na meg a konfettik! Frankó volt ez a nap, köszönjük Peti!

- Milány Kincső