Alkotótábor a keleti végeken – így dolgozik az NTGN csapata, Debrecenben jártunk

Az NTGN diákjai állandóan úton vannak. Olykor terepen dolgoznak az órai foglalkozás keretén belül, máskor távolabb utaznak, hogy élesben is kipróbálják magukat. Így fedezték fel a nyugati végeken az őrségi Zsennye környékét, jutottak el a nyári fesztiválok közül például az EFOTT-ra és a SZIN-re, valamint szelték át a fél országot keleti irányba is, hogy Debrecenbe látogassanak egy újabb alkotótáborba.

Hogy miért szeretjük mi, diákok a képzést? Mert olyan mértékű gyakorlati tapasztalattal halmoz el, mellyel egy felsőoktatási intézmény ritkán. Hogy mit lehet megtanulni a többnapos kitelepülések során? Életszerű, színes és szagos szakmabéli helyzeteket, melyben ténylegesen helyt kell állni. Nem utolsó sorban pedig miért érdemes az időt ilyen formában is rászánni az NTGN-re és szorgalmasan kivenni belőle a részünk? Mert szórakoztató, élménydús és bimbózó kapcsolatokkal kecsegtető helyzeteket teremt.

 

Így telt a novemberi alkotótábor röviden

Villanásnyi emlékként szaladt el a debreceni terepmunka. Jó társaságban ugyebár csak úgy repül az idő – pedig mennyi minden történt velünk…

 

Pörgős első munkanapunkon még az ebédet is kihagyva rohanunk az Agóra Tudományos Élményközpontba. Izgalmas, lufitörő kísérletekkel gazdagított előadáson forgatunk. A központ mindennapi életünk csodáit megmagyarázó tudományos eszközeit is megörökítjük, kipróbáljuk. Miközben a lelkes csoport másik része spot videókat forgat az erdőszélen. Később aztán összeérnek a szálak, s közösen is felfedezzük az izgalmas játékokat.

 

A beavató este és a finom reggeli elfogyasztása után az alkotótábor közössége ismét két stábot alakít. Az egyik csapat a Csokonai Fórum Színházban dolgozik, ahol rengeteg kulisszatitokra derül fény. A középpontban a Pál utcai fiúk színészi gárdája áll. A másik úticél a nyíregyházi Atlétikai Centrum, ahol Szilágyi Réka olimpikon gerelyhajító felkészülésének lehetünk szemtanúi. Mindkét helyszínen adódnak váratlan szituációk, alkalomadtán akár elszökött drónt is üldözünk. E kalandok azok, melyek még inkább összehozzák a tagokat. Melyekről még hónapokig mesélni fogunk.

 

A harmadik napon szintén külön visznek útjaink. Más más forgatási helyszíneket veszünk célba. Egyikünk Korda Gyuri bácsi örökzöld slágerét dúdolgatva a debreceni reptérre közelít. A nagyon szigorú beléptetés miatt a másikunk csak a bejáratig követheti a reptéri alakulatot. Az indulás kusza pillanatainak megörökítése után saját útvonalterv mentén vezet a GPS: spot videókat forgatni a sportpályára. Remek ötletek repkednek annak kapcsán, miként lehetne az NTGN-szakokat bemutatni. A megoldások is legalább ilyen nagyszerűre és látványosra sikerednek.

 

Utolsó forgatási napunkhoz érve a debreceni jégcsarnokban a profin nyilatkozó hokis kisfiúk még a jégszíveket is felolvasztják.

 

E nap estéje is éjszakába nyúlóan telik: végeláthatatlan vágási munkálatok során csak úgy pattognak a laptopok billentyűi is. A munka örömmel telik, az étkezőasztalokat összetolva pedig minden pillanatot megragadva együtt bandázunk.

 

Ízelítő az NTGN képzéseiből

Az operatőr-növendékek Ada, Márk, Szabi és Zsófi, állványok, statívok, gimbalok és komoly kamerák társaságában töltik a napot, miközben megörökítik a forgatókönyv szerint megkomponált jeleneteket.

 

A VJ szakirány (videós újságírás) egyetlen képviselője, Alpár ott van mindannyiunk minden lépésénél. Koncepciója szerint hangulat videókat forgat, alkalomadtán megszólalásokat vesz fel, végül narrálja és megszerkeszti a videós anyagot.

 

A vágók napközben csak figyelnek és ötleteket adnak. Kísérgetik a csapatot és egyeztetnek a szerkesztőkkel, hogy a nap végén a lehető leggördülékenyebben menjenek majd az utómunkálatok. Attila és Tibi azok, akik végleges formába öntik az egész napos igyekezetet.

 

A hétvége kulcsfigurái, akiknek a forgatási helyszíneket köszönhetjük: Laura, Nóri és Zoli. A szerkesztő-műsorvezetőknek a forgatókönyvírástól kezdve, a helyszínek és interjúalanyok leszervezésén keresztül, a technikai csapat összeállításán át, a vágókkal együttműködő utómunkálatokig mindenben részük van.

 

S vajon mi a feladatunk online újságíróként?

Úgy lekötni az olvasók figyelmét, hogy azok bele tudják magukat képzelni az adott szituációba. Mindezt azon nehezítő körülmények közepette, mi szerint a mai kor embere egyre kevesebbet olvas. Ha viszont ügyesen fogalmazunk, akkor bizony az olvasók továbblendülnek a következő bekezdésig és mondatról mondatra végigsuhannak az anyagokon. Ehhez a fotók, a keresőoptimalizálás pontjai, a kulcsszavak, a kiemelések egyaránt fontosak. Az elmúlt egy évnyi képzés alatt megtanultuk az elvet, miszerint tömören és lényegre törően fogalmazzunk és százezer olvasóhoz szóljunk.

 

Az alkotótáborban pedig elejétől a végéig kísértünk egy-egy témát. Olyan fotókat készítve, melyek esztétikai értékük mellett igyekeznek átadni a forgatás feelingjét is. A váratlan helyzetekben hozzátéve a megoldásokhoz. Ötletelve ott, ahol online újságíróként hozzászólhatunk: mint egy frappáns felkonferálás megfogalmazása, vagy a werkfelvételek a háttérfolyamatok megörökítésére. Lejegyzetelve az ikonikus mozzanatokat és ezzel átadva a tábor történéseit.

 

Ezért mind mind megéri az alkotótáborok szerves részévé válni. Érezhető a fejlődés óráról órára – és immáron táborról táborra. S hogy mi esetünkben a konkrét cél? Az írott szavak függönyén át megfogni a célközönséget. Annak minden komponensével együtt: legyen az képi anyag, mozgókép, vagy szóképeket halmozó riportelem. S az út végén egy olyan piaci rést leszünk hivatottak betölteni, melyért kapkodni fog a szakma. 

Milány Kincső és Tamási Éva írása 

Legfrissebb híreink